Verkoop

Je woning verkopen? Dat doe je goed met Pronk & Van der Wal Makelaardij!


Bij de verkoop van een woning komen veel zaken kijken.
Hoe bepaal ik de vraagprijs? Vraag ik te veel of te weinig?
Welke risico’s loop ik? Hoe verkoop ik mijn woning zo snel mogelijk?
Hoe stel ik een koopovereenkomst op? Welke notaris moet ik kiezen?

Je kunt dit allemaal zelf uitzoeken en oppakken.
Krijg je echter liever advies van iemand die kennis en ervaring heeft op de woningmarkt en die je deze zorgen uit handen neemt?
Klop dan aan bij Pronk & Van der Wal Makelaardij. 

Wij zijn op de hoogte van wat er in de markt speelt en spreken de juiste kanalen aan om een perfecte match tot stand te brengen tussen jouw woning en de koper. Ook kunnen we je helpen als je op zoek wilt gaan naar een nieuwe woning.

Pronk & Van der Wal Makelaardij is lid van de NVM
NVM staat voor Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en vastgoeddeskundigen NVM. De NVM is de grootste branchevereniging in de makelaardij en bestaat al meer dan 110 jaar. Als je je woning verkoopt, wil je er zeker van zijn dat alles goed geregeld wordt.
Als je kiest voor een NVM-makelaar kies je voor deskundigheid en kwaliteit. Een NVM-makelaar word je namelijk niet zomaar:
  • Iedere NVM-makelaar heeft een afgeronde makelaarsopleiding. Jaarlijks dient hij te voldoen aan de vastgestelde educatieverplichting om zijn kennis up-to-date te houden.
  • De NVM-makelaar kent de lokale markt goed en is op de hoogte van alle aspecten van aan- en verkoop en juridische haken en ogen. 
  • Hij weet precies welke marketing- en communicatiemiddelen hij moet en kan inzetten voor de verkoop van je woning. Van het maken van advertentieteksten tot de inzet van sociale media.
  • Hij heeft bouwkundig inzicht, kan de waarde van je woning bepalen en houdt zich aan de NVM Erecode. De NVM Erecode bevat gedragsregels waar iedere NVM-makelaar zich aan dient te houden.

Het verkoopproces

Stap 1: Vraagprijs bepalen
Stap 2: Publiciteitsplan opstellen
Stap 3: Woning verkoopgereed maken
Stap 4: Bezichtigingen
Stap 5: Onderhandelingen
Stap 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
Stap 7: Naar de notaris

STAP 1: Vraagprijs bepalen
Voor je woning wil je een goede prijs vragen. Maar wat is een goede prijs? Pronk & Van der Wal Makelaardij adviseert je bij het vaststellen van de vraagprijs en doet hiervoor grondig onderzoek:
  • We houden rekening met het onderhoud en de technische staat van je woning.
  • We beoordelen de ligging en de woonomgeving.
  • We inventariseren de financiële lasten, bijzondere bepalingen en milieuaspecten.
  • Bij appartementen vragen we onder andere naar het functioneren van de Vereniging van Eigenaren en de hoogte van het reservefonds.
  • We beoordelen hoe je woning in de markt ligt. Staat het in een gewilde buurt? Hoe groot is de vraag naar jouw type woning?
  • We onderzoeken voor welke prijzen soortgelijke woningen in de omgeving van jouw woning worden verkocht.
  • We beoordelen de energiezuinigheid van de woning door middel van het energielabel.

De uitkomst is een vraagprijs waarbij je het meest gebaat bent:
een realistische vraagprijs.

Bijzondere lasten en beperkingen
Volgens de wet moet je als verkoper de potentiële koper op de hoogte brengen van alle bijzondere lasten en beperkingen van je woning. Dit kan bijvoorbeeld een recht van overpad of een huurcontract zijn. Kortom alle verplichtingen die voor de toekomstige bewoner van belang kunnen zijn. Ook gebreken, zoals een kapotte CV-ketel, dien je van te voren te melden.

STAP 2: Publiciteitsplan opstellen
We zetten niet alleen een bord in de tuin. We doen veel meer dan dat. We bepalen in overleg met jou de verkoopstrategie, gebaseerd op onder andere de marktsituatie en het tijdsbestek waarbinnen je de woning wilt verkopen. De keuze aan publiciteitsmiddelen is uitgebreid:
  • www.funda.nl
  • social media
  • dagbladen, huis-aan-huis-bladen
Daarnaast verzorgen we ook de traditionele promotiemiddelen:
  • het bord in je tuin of tegen je gevel
  • informatie- en fotobrochure van je woning
  • fotopresentatie in onze etalage, pal naast de HEMA in het centrum van Hoorn
Wanneer je jouw woning te koop zet, wordt deze opgenomen in de NVM-database. In deze database voor woonobjecten wordt het woningaanbod van alle NVM-makelaars bijgehouden. Hierdoor zijn alle NVM-makelaars direct op de hoogte dat jouw woning te koop staat. Het is heel goed mogelijk dat jouw woning voldoet aan de woonwensen van een van hun klanten.

Prominente plek op www.funda.nl
Hier mag je woning niet ontbreken! www.funda.nl is één van de best bezochte huizensites van Nederland en biedt een groot en overzichtelijk woningaanbod. Veel huizenkopers hebben hun woning via Funda gevonden.

STAP 3: Woning verkoopgereed maken
De eerste indruk is erg belangrijk. Zorg dat je woning er netjes uitziet. Ruim hal en kamers op en investeer in een kleine onderhoudsbeurt. Repareer kleine mankementen, zoals een lekkende kraan en een klemmende deur. Werk indien nodig een en ander bij met een likje verf. Maak de tuin op orde en zorg voor een verzorgde entree. Zet een leuke bak met bloemen neer en zet de vuilnisbakken uit het zicht. Zorg dat de woning fris ruikt en de temperatuur aangenaam is tijdens een bezichtiging. Vraag ons desgewenst om advies.

STAP 4: Bezichtigingen
Uiteraard coördineren en begeleiden we de bezichtigingen.
We zijn de contactpersoon voor potentiële kopers en zij kunnen bij ons terecht met al hun vragen en voor de brochure van je woning. Als ze geïnteresseerd zijn in een bezichtiging plannen we een afspraak in na overleg met jou en de potentiële koper.
We nemen ruim de tijd voor een bezichtiging zodat de koper een goede indruk krijgt van de woning. Na de bezichtiging zullen we verslag uitbrengen over de bezichtiging. 

STAP 5: Onderhandelingen
Dit kun je overlaten aan Pronk & Van der Wal Makelaardij. We weten van de hoed en de rand en staan je bij met advies. De controle over het onderhandelingsproces verlies je nooit, want uiteindelijk beslis jij voor welke prijs je je woning verkoopt.

Wanneer een koper een bod uitbrengt, zullen we dit met je bespreken en je adviseren over de vervolgstappen. Bij het onderhandelen is niet alleen de prijs van belang, maar ook de datum van overdracht en ontbindende voorwaarden spelen een rol. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn: het niet rond krijgen van de financiering of een negatieve uitkomst van een bouwkundig advies.
Ook is het mogelijk dat de koper bepaalde roerende zaken over wil nemen.

Zolang een bod nog niet aanvaard is, kan het bod nog worden vervangen door een lager of hoger bod. Het is niet zo dat door aanvaarding van het bod een overeenkomst tot stand komt. Dit gebeurt pas bij de volgende stap.

STAP 6: Ondertekening van de koopovereenkomst
In overleg spreken we een verkoopprijs af. Daarnaast maken we afspraken over andere belangrijke onderdelen van de koopovereenkomst zoals de datum van levering, ontbindende voorwaarden of een lijst met roerende zaken.
Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een koopovereenkomst. Deze wordt door ons opgesteld. 
Lees de koopovereenkomst zorgvuldig door voordat je tekent. Zet pas een handtekening als alles volgens jou juist is weergegeven. 
Heb je nog vragen? Stel ze aan ons. 

Als verkoper en koper de koopovereenkomst hebben ondertekend is de koop gesloten. De koper ontvangt een afschrift van de koopovereenkomst. Daarna breekt toch nog een spannende periode aan, omdat de koopovereenkomst op dat moment nog ontbonden kan worden:
  • Vanaf het moment dat de koper het afschrift van de door beide partijen ondertekende koopovereenkomst ontvangt, gaat de wettelijke bedenktijd van drie dagen in. Binnen deze bedenktijd kan hij alsnog besluiten af te zien van de koop.
  • De koop kan nog ontbonden worden op basis van ontbindende voorwaarden. Dit kan uiterlijk tot de datum die daarvoor genoteerd staat in de koopovereenkomst. 
     
STAP 7: Naar de notaris
Het koopproces is bijna afgerond. De laatste stap is het ondertekenen van de akte van levering bij de notaris en het afronden van het financiële gedeelte.

De ondertekende koopovereenkomst en andere benodigde stukken gaan samen met een kopie van je rijbewijs of paspoort naar de notaris. Zodra de notaris de papieren heeft ontvangen plant de notaris een afspraak in op de overeengekomen datum voor het tekenen van de akte van levering.

Van tevoren ontvang je een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. Controleer goed of alle gegevens kloppen. Wij zullen de akte van levering ook controleren. De koper kan voor de levering de woning inspecteren om te zien of alles is achtergelaten zoals afgesproken. Deze inspectie zullen we begeleiden. 
Na de inspectie ga je met de koper naar de notaris.
Als je de akte van levering hebt getekend en deze is ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster ben je geen eigenaar meer van de woning.
De nieuwe eigenaar krijgt na het ondertekenen van de leveringsakte de sleutels.

De koper betaalt de koopsom en eventueel de extra kosten voor de achtergebleven roerende zaken. De notaris zorgt daarna voor de verdere afwikkeling, zoals:
  • De verrekening van de zakelijke lasten, zoals onroerend zaakbelasting en waterschapslasten.
  • Hij regelt de aflossing van de eventueel lopende hypotheek.
  • Hij zorgt dat het afgesproken courtagebedrag aan ons wordt betaald.
  • Het saldo dat overblijft, ontvang je op je eigen rekening. Dit saldo ontvang je nadat de akte van levering is ingeschreven in het Kadaster. Dit is meestal een werkdag na de levering.

Het verkoopproces is afgerond
Het verkoopproces is klaar. Gefeliciteerd! Je woning is verkocht!

Natuurlijk blijft Pronk & Van der Wal Makelaardij voor je klaar staan mocht je nog vragen hebben of van andere diensten gebruik willen maken!